Spela

Det är aldrig försent att börja spela digitala spel. Att själv spela spelen som ditt barn tycker om ger en ökad förståelse för spelen och det blir lättare att bilda sig en egen uppfattning om vad det är för typ av spel och hur det fungerar. Det ger er även en gemensam syn så att ni lättare kan prata om innehållet.

Dessutom är det kul att spela tillsammans! 

Ladda ner spelen tillsammans

En bra grundregel är att alltid vara med när ett spel köps eller laddas ner digitalt, från när det installeras till att spelet är ordentligt igång och man kan börja spela. Då får man som vuxen en bra överblick över förhandsinformationen som finns i spelet och man får också en bra inblick i vad det är för typ av spel.

Hantera köp i spel 

Spel som inkluderar köp i spelet måste visa PEGI:s ikon för köp i spelet vid inköpstillfället för att hjälpa konsumenterna att fatta ett välgrundat beslut. Föräldrainställningar inkluderar möjligheten att hantera köp, till exempel att blockera och ställa in gränser. Barn borde inte hantera köp i spel utan en förälders tillåtelse. 

En europeisk studie visar följande siffror angående barns spenderande i spel:  

▪ 95% av föräldrar till barn som köper extramaterial i spel övervakar aktivt sina barns utgifter.

▪ 76% av föräldrar till barn som spelar spel säger att deras barn inte gör köp i spel (stabil siffra sedan 2020).

▪ Bland dem som spenderar har de genomsnittliga utgifterna minskat med 21% sedan 2023, från 39 euro till 31 euro.

▪ I alla åldrar (11-64 år) har endast 11% spenderat riktiga pengar på spelvaluta i spel.

Källa: Children’s in-game spending, Ipsos (2024)

Föräldrainställningar på olika plattformar

Tänk på att du som vuxen har ett ansvar för vad dina barn gör i spelen. Användarkonton på handelsplatser som Steam, App Store, Google Play och de olika spelkonsolerna (Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch etc.) skall skyddas lika noga som bankkortsinformation. 

Se till att kontrollera så kallade föräldrainställningar på nya produkter och lämna inte ut lösenordet till någon annan. Där kan man även ställa in vilken ålderskategori av spel barnen får tillgång till och liknande inställningar så att man som förälder eller annan nära vuxen tryggt kan låna ut sin surfplatta, dator eller spelkonsoll till ett yngre barn.

Nedan hittar du en lista över de vanligaste tjänsterna, klicka på respektive knapp för att komma direkt till föräldrainställningarna.

Spelens positiva effekter 

Rapporten Power of Play (2023) som bygger på en undersökning som inkluderar nästan 13 000 spelare från tolv länder visar att människor spelar dataspel för att ha roligt (69%), för stresslindring (71%), för att undvika ensamhet (55%) och för att hantera utmaningar i vardagen (64%).

Spelarna upplever också att spelandet förbättrar kreativitet (73%), problemlösningsförmåga (69%) och kognitiva färdigheter (69%).

Rapporten identifierar dessutom fördelar som ökad resiliens, motståndskraft och kommunikations- och konfliktlösningsförmåga, samt visar att spel kan öka intresse för naturvetenskapliga ämnen.

Det sistnämnda har UNICEF tagit fasta på i projektet The Game Changers Coalition som genom spelskapande vill utrusta flickor runt om i världen med de färdigheter de behöver och vill ha inom vetenskap, teknik, ingenjörskonst, konst och matematik (STEAM) för att bli framtidens utvecklare, designers och ledare.

Av personer som spelar dataspel på en global nivå uppger

…71% att spelandet sänker stressnivån 

…61% att spelandet dämpar ångestkänslor 

…55% att dataspel får en att känna sig mindre ensam 

…63% att spela tv- och dataspel får en att känna sig gladare 

Källa: Power of Play (2023)

Mer läsning om spelens positiva effekter

  • Affective Uplift During Video Game Play: A Naturalistic Case Study

    Studie av Oxford Internet Institute från 2024 om hur användning av tv- och dataspel höjer humöret.

  • Power of Play

    Rapport från 2023 om positiva effekter av spelande.

  • Game Changer's Coalition

    UNICEF:s projekt om att ge unga flickor runt om i världen färdigheter de behöver för att skapa en mer inkluderande, mångfaldig och säker digital framtid.

  • Responsible Innovation in Technology for Children

    UNICEF:s rapport om digital teknik, lek och barns välbefinnande.